استان بوشهر در حوزه آبزی‌پروری پیشتاز و نمونه است

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران گفت: استان بوشهر به عنوان استان پیشتاز و نمونه آبزی‌پروری به ویژه در حوزه میگو است.

نبی اله خون میرزایی معاون وزیر شیلات و رئیس شیلات ایرانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر نبی الله خون میرزایی رئیس سازمان شیلات ایران بعدازظهر امروز پش از بازدید از حوضچه‌های میگو بندر ریگ بیان کرد: استان بوشهر در حوزه آبزی‌پروری به خصوص در صنعت پرورش میگو پیشتاز، نمونه و اول است و هنوز ظرفیت‌های قابل توجهی دراین بخش در این استان وجود دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد.

او ادامه داد: در دنیا به طور کلی فعالیت‌های شیلاتی به مهار و محدودیت فعالیت‌های صید و صیادی پایدار و حفظ محیط زیست مبتنی است و بیشتر به حوزه آبزی پروری سوق پیدا کرده است در ایران نیز همین رویکرد در نظر گرفته شده است و تمرکز برنامه‌ها بر مدیریت صید و صیادی، حفظ ذخایر برای آیندگان و توسعه آبزی پروری است.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: ظرفیت استان بوشهر در خصوص استعداد آبزی‌پروری ساحلی و غیر ساحلی سقف ندارد اگرچه استان بوشهر در حوزه پرورش میگو رتبه نخست کشوری را دارد، اما ظرفیت این استان بسیار بالاتر از این است.

دکتر خون میرزایی عنوان کرد: مشاغل صید و صیادی و آشنایی مردم این دیار با دریا باعث شده تا مردم این دیار با محیط دریا اونس داشته باشند و بتوانند بر روی ظرفیت‌هایی که شیلات برنامه‌ریزی کرده است به خوبی کار کنند.

او گفت: توسعه پرورش ماهی در دریا یکی از همین رویکرد‌ها است که امیدوار هستیم استان بوشهر از این زمینه به خوبی استفاده کند و استان نمونه در عملکرد باشد.

رئیس سازمان شیلات ایران بیان کرد: استان بوشهر به لحاظ نوگرایی و پرورش در صنعت میگو استان پیشتاز کشور است و سایر استان‌ها از این استان با توجه به تحقیقات انجام گرفته در مرکز تحقیقات و پژوهش میگو و تجربه‌ای که بهره‌برداران دارند از الگوبرداری می‌کنند.

دکتر خون میرزایی ادامه داد: استان بوشهر و شهرستان گناوه ظرفیت‌های آبزی پروری بالایی دارند و زنجیره‌های کار کامل است یعنی از مراکز تامین بچه ماهی، مراکز خوراک حوز‌های های پرورشی، استخر‌های پرورشی، مراکز فرآوری و بسته بندی و تجاری که در این زمینه کار داد و ستد را با جان و دل انجام می‌دهند.

او عنوان کرد: بیماری لکه سفید یک بیماری جهانی است و در همه دنیا در کنار پرورش میگو بیماری لکه سفید وجود دارد.

رئیس سازمان شیلات ایران تاکید کرد: استان بوشهر بیشترین تحقیقات را در حوزه بیماری لکه سفید به مدد همکاران تحقیقاتی و تجربه‌ای که در حوزه اجرا بهره برداری کسب شده استانجام گرفته است.

دکتر خون میرزایی گفت: تحقیقات لازم برای تغییر مزارع پرورش میگو به سمت مزارع پوشش‌دار و گلخانه‌ای انجام گرفته است تا  بتوان نوسانات درجه حرارت و تغییرات آب را محدود و کنترل کرد و استرس و آسیب‌هایی که از این طریق این صنعت وارد می‌شود را کم کرد و طول دوره‌های پرورشی را در جایی که استعداد کار وجود دارد توسعه داد.

او بیان کرد: استان بوشهر در این طرح پیشتاز خواهد بود و یک الگو برنامه موفق برای سراسر کشور خواهد شد.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: اگر مراکز تولید لارو با تمام ظرفیت کار کنند میزان تولید در استان بوشهر بیش از نیاز است در گذشته نیز استان‌های دیگر همچون هرمزگان خوزستان و گلستان از این ظرفیت استان بوشهر بهره برده‌اند.

خون میرزایی افزود: تنها مشکلی که مراکز پرورش لارو دارند کنترل بیماری است که با اقدامات گفته شده خوشبین هستیم میزان خسارات به حداقل برسد.

او عنوان کرد: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد صید در دنیا به روش ترال به دست می‌آید ترال روشی است که در همه دنیا استفاده می‌شود قبول داریم که صید ترال در مقایسه با سایر روش‌ها صید هدفمندی نیست، اما برای صید بعضی از گونه‌ها راهی به جز ترال وجود ندارد.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: برای صید و صیادی تقویم وجود دارد و برای هر گونه‌ای یک بازه زمانی صید و یک بازه زمانی محدودیت صید اعمال می‌شود تا شاهد حفظ ذخایر برای آیندگان و حفظ اشتغال جامعه صیادی باشیم.

خون میرزایی تاکید کرد: متخلفان طبق ضوابط و قوانین بازدارنده  در کمیته مدیریت صید با محرومیت و مجازات روبرو می‌شوند و علاوه بر آن از ظرفیت‌ دستگاه قضایی بهره می‌بریم.

او گفت: در این راستا در استان بوشهر به خصوص شهرستان گناوه حمایت‌های خوبی در خصوص برخورد با متخلفان و کسانی که به انفال عمومی آسیب وارد می‌کنند صورت گرفته است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.